Een goede hydraulische olie is van groot belang voor je systeem. In principe heeft hydrauliekolie een extreem lange levensduur, maar een slechte behandeling van je hydraulische systeem kan de levensduur van de olie drastisch inkorten. Het vervangen van de olie is vaak kostbaar en veroorzaakt downtime.
Keuze hydrauliekolie
Olie bestaat uit verschillende varianten waarvan hydraulische olie er een is. In de praktijk kunnen we de oliën die we bij GEJE gebruiken onderverdelen in twee verschillende hoofdsoorten: H 32 en H 46. Deze zijn gebaseerd op viscositeit, wat de vloeibaarheid van de olie bepaalt. Hoe hoger de viscositeit, hoe beter de olie bestand is tegen temperatuurwisselingen.
- H 32: Olie met de laagste viscositeit en wordt onder andere gebruikt wanneer er lage temperaturen aanwezig zijn in het systeem. GEJE levert de H 32 standaard bij de sets, omdat deze bij lagere temperaturen nog steeds een goede vloeibaarheid heeft. Bij een kipper installatie wordt daardoor de olie nooit echt warm (en dus dunner).
- H 46: Hogere viscositeit, gebruikt in complexere systemen en machines.
GEJE kan je altijd adviseren welke olie voor jouw systeem het meest geschikt is.
Levensduur en onderhoud
Zoals al eerder aangegeven heeft hydrauliekolie bij goed gebruik een zeer lange levensduur. Er zijn twee condities die aangeven dat de olie vervangen moet worden:
- Degradatie van de basisolie.
- Verminderde werking van additieven.
Er zijn veel variabelen die de degradatie en werking van de olie bepalen Het “zomaar” vervangen van de olie met een bepaald tijdsinterval, zonder te kijken naar de actuele conditie van de olie, geeft eigenlijk geen zekerheid. Het testen van de olie (door de leverancier) is de beste manier. Mocht je dus twijfelen aan de kwaliteit van je olie vraag dan je leverancier om de olie te (laten) bemonsteren.
Temperatuur
Net zoals bij een verbrandingsmotor is een te hoge temperatuur de snelste manier om hydraulische componenten, afdichtingen, slangen en de olie om zeep te helpen. Maar hoe warm is te warm? Dat hangt hoofdzakelijk af van de viscositeitsverandering als gevolg van temperatuur van de olie en welke types hydraulische componenten in het systeem gebruikt worden. Een hydraulisch systeem draait te warm als het een temperatuur bereikt waarbij de viscositeit van de olie te laag wordt voor een goede smering.
Filtratie
Het vervangen van een filter is vaak gebaseerd op een tijdschema. Wordt een filter te vroeg vervangen (de filtercapaciteit is nog niet geheel verbruikt), dan zal dit de gebruiker meer geld kosten. Er worden immers meer filters verbruikt tijdens de totale levenscyclus van de installatie. Wordt een filter te laat vervangen (het filter zit vol), dan gaat de bypass open en wordt ongefilterde olie het systeem weer ingestuurd. Dit kan veel schade aan de diverse componenten opleveren inclusief de bijbehorende hoge kosten. Een filter met vervuilingsindicator is vaak al een goed begin om het risico op een volledig dicht filter te voorkomen.
Het is wel duidelijk dat vervuiling in de olie nooit wenselijk is. Het hoeft echter niet te betekenen dat jouw olie vervangen moet worden. Als vervuiling aan de orde is kan je door je plaatselijke hydrauliekspecialist het systeem laten spoelen. Hij kan de ernst van de vervuiling eerst ook meten d.m.v. een partikelmeter. De filters moeten daarna uiteraard gewisseld worden.
Vervuiling olie door water
Helaas is er altijd water in hydrauliekolie aanwezig, omdat het van nature in vrijwel alle vloeistoffen oplosbaar is. Slechts een kleine hoeveelheid water kan totaal in de olie worden opgelost, tot het verzadigingspunt is bereikt. Het opgeloste water is onzichtbaar in de olie en doet minder schade dan concentraties boven het verzadigingspunt. Water in de olie bevordert de oxidatie daarvan en vormt oxidedeeltjes en slijm- en harsachtige stoffen.
Maar water kan nog meer moeilijkheden veroorzaken: de elektrische geleidbaarheid van de olie neemt toe en de groei van micro-organismen wordt bevorderd. Daarbij heeft water een vernietigend effect op het additievenpakket. Water reageert namelijk met bijna alles dat in de olie voorkomt:
met het antioxidant waardoor het zuren en neerslag vormt
met de anti-roest additieven waardoor een afzetting op de inwendige oppervlakken gevormd wordt
met de viscositeitsverbeteraars waardoor films van polymeren en oxidatie ontstaan
met de anti-slijtage additieven (ZDTP) wat zwavelzuur, zwavelwaterstof en een neerslag vormt waardoor filters verstopt raken
Vervuiling door vocht in de olie is vaak snel te ontdekken doordat de olie troebel of melkachtig wordt. Dit kan veel schade aan het systeem aanbrengen. Vervang de olie dan direct!
Conclusie
Onderhoud, temperatuur, filtratie en vervuiling zijn cruciaal voor de levensduur van hydrauliekolie. De juiste olie wordt bepaald door de toepassing en componenten.
GEJE Truck Hydraulics staat altijd klaar voor vrijblijvend advies.