Inloggen
Offertelijst
Winkelmandje

Hydrauliekolie: welke keuzes en hoe te behandelen

Hydrauliekolie: welke keuzes en hoe te behandelen
Geplaatst op 16-12-2022 door Marketing GEJE

Een goede hydraulische olie is van groot belang voor je systeem. In principe heeft hydrauliekolie een extreem lange levensduur, maar een slechte behandeling van je hydraulische systeem kan de levensduur van de olie drastisch inkorten. Bij de meeste hydraulische installaties is het vervangen van de olie een flinke kostenpost, de downtime speelt hierbij ook nog eens een rol.

Keuze hydrauliekolie

Olie bestaat uit verschillende varianten waarvan hydraulische olie er een is. In de praktijk kunnen we de oliën die we bij GEJE gebruiken onderverdelen in twee verschillende hoofdsoorten: H 46 en H 32.

De soorten hydrauliekolie zijn gebaseerd op de viscositeit, wat uitgelegd kan worden als de vloeibaarheid of dikte van de olie. Hoe hoger de viscositeit, hoe beter de hydrauliekolie grote temperatuurwisselingen aan kan.

H 32 olie is de variant met de laagste viscositeit en wordt onder andere gebruikt wanneer er lage temperaturen aanwezig zijn in het systeem. GEJE levert de H 32 standaard bij de sets, omdat deze bij lagere temperaturen nog steeds een goede vloeibaarheid heeft. Bij een kipper installatie wordt daardoor de olie nooit echt warm (en dus dunner). Doorgaans wordt de H 46 het meeste voor de iets complexere hydraulische systemen en machines gebruikt.

De twee oliën waar wij over spreken zijn in verschillende kwaliteitsniveaus verkrijgbaar. Hierbij zijn er dopes aan de oliën toegevoegd om de door de klant/machinefabrikant gewenste eigenschappen te verbeteren. GEJE kan je altijd adviseren welke olie voor jouw systeem het meest geschikt is.

Levensduur en onderhoud

Zoals al eerder aangegeven heeft hydrauliekolie bij goed gebruik een zeer lange levensduur.

Er zijn twee condities die aangeven dat de olie vervangen moet worden:

  1. Degradatie van de basisolie
  2. Een verminderde werking van de additieven

Er zijn veel variabelen die de degradatie en werking van de olie bepalen Het “zomaar” vervangen van de olie met een bepaald tijdsinterval, zonder te kijken naar de actuele conditie van de olie, geeft eigenlijk geen zekerheid. Het testen van de olie (door de leverancier) is de beste manier. Mocht je dus twijfelen aan de kwaliteit van je olie vraag dan je leverancier om de olie te (laten) bemonsteren.

Temperatuur

Net zoals bij een verbrandingsmotor is een te hoge temperatuur de snelste manier om hydraulische componenten, afdichtingen, slangen en de olie om zeep te helpen. Maar hoe warm is te warm? Dat hangt hoofdzakelijk af van de viscositeitsverandering als gevolg van temperatuur van de olie en welke types hydraulische componenten in het systeem gebruikt worden.

Een hydraulisch systeem draait te warm als het een temperatuur bereikt waarbij de viscositeit van de olie te laag wordt voor een goede smering.

Filtratie

Het vervangen van een filter is vaak gebaseerd op een tijdschema. Wordt een filter te vroeg vervangen (de filtercapaciteit is nog niet geheel verbruikt), dan zal dit de gebruiker meer geld kosten. Er worden immers meer filters verbruikt tijdens de totale levenscyclus van de installatie. Wordt een filter te laat vervangen (het filter zit vol), dan gaat de bypass open en wordt ongefilterde olie het systeem weer ingestuurd. Dit kan veel schade aan de diverse componenten opleveren inclusief de bijbehorende hoge kosten. Een filter met vervuilingsindicator is vaak al een goed begin om het risico op een volledig dicht filter te voorkomen.

Het is wel duidelijk dat vervuiling in de olie nooit wenselijk is. Het hoeft echter niet te betekenen dat jouw olie vervangen moet worden. Als vervuiling aan de orde is kan je door je plaatselijke hydrauliekspecialist het systeem laten spoelen. Hij kan de ernst van de vervuiling eerst ook meten d.m.v. een partikelmeter. De filters moeten daarna uiteraard gewisseld worden.

Vervuiling olie door water

Helaas is er altijd water in hydrauliekolie aanwezig, omdat het van nature in vrijwel alle vloeistoffen oplosbaar is. Slechts een kleine hoeveelheid water kan totaal in de olie worden opgelost, tot het verzadigingspunt is bereikt. Het opgeloste water is onzichtbaar in de olie en doet minder schade dan concentraties boven het verzadigingspunt.

Water in de olie bevordert de oxidatie daarvan en vormt oxidedeeltjes en slijm- en harsachtige stoffen. Maar water kan nog meer moeilijkheden veroorzaken: de elektrische geleidbaarheid van de olie neemt toe en de groei van micro-organismen wordt bevorderd. Daarbij heeft water een vernietigend effect op het additievenpakket. Water reageert namelijk met bijna alles dat in de olie voorkomt:

  1. met het antioxidant waardoor het zuren en neerslag vormt
  2. met de anti-roest additieven waardoor een afzetting op de inwendige oppervlakken gevormd wordt
  3. met de viscositeitsverbeteraars waardoor films van polymeren en oxidatie ontstaan
  4. met de anti-slijtage additieven (ZDTP) wat zwavelzuur, zwavelwaterstof en een neerslag vormt waardoor filters verstopt raken.

Vervuiling door vocht in de olie is vaak snel te ontdekken doordat de olie troebel of melkachtig wordt. Dit kan veel schade aan het systeem aanbrengen. Vervang de olie dan direct!

Conclusie

Er zijn veel factoren (onderhoud, temperatuur, filtratie en vervuiling) die de kwaliteit en levensduur van de olie kunnen beïnvloeden. De keuze van de olie wordt bepaald door de toepassing, arbeidsomgeving en gebruikte componenten. GEJE Truck Hydraulics staat altijd voor je klaar om je een vrijblijvend passend advies te geven.

Bedankt voor het lezen!

-
Lage kosten

Door efficiënt inpakken en slim combineren van zendingen, houden wij jouw kosten laag. Is de waarde van je bestelling groter dan € 500,-? Dan betaal je geen verzendkosten!

-
Snelle levering

Jouw bestelling wordt dezelfde dag verwerkt en de volgende dag al aan jou geleverd. Spoedleveringen zijn altijd mogelijk voor een bepaalde afgesproken tijd of per koerier.

-
Levering op maat

Voor elk merk & type truck en elke toepassing voor laden & lossen hebben wij een passende oplossing. Je ontvangt alleen wat je nodig hebt, op maat en direct te monteren.

-
Ruime voorraad

In onze webshop is een ruim assortiment aan hydrauliek beschikbaar voor truckdealers en carrosseriebouwers. Wij adviseren je graag over de mogelijkheden.

-
Contact met GEJE

Wij zijn op verschillende manieren voor jou bereikbaar. Op werkdagen staan wij van 08:00 tot 17:00 voor je klaar. Je kunt ook met ons bellen, e-mailen én WhatsAppen.

Winkelmandje

Offertelijst

Wis filters

Filter

Annuleren
Bevestigen